camping Le Bouthezard

Camperplaats Skop'nboer

2019

7april Nieuw Bergen.

CP Bos&Heide, Op de paal 4, in noord Limburg, grenzend aan het bos en natuurgebied de Maasduinen. Ruimte en rust, bij tuindersbedrijf dus ook verse groenten te koop. Sanitair beperkt maar goed schoon. Fijne plaats om te staan mede gezien de omgeving. www.staatsbosbeheer.nl/natuurgebieden/maasduinen

19april Kamperland RCN de Schotsman.

Camping aan het Veerse meer, 750 plaatsen waarvan ongeveer 25 camperplaatsen, met modern sanitair gebouw. CP plaatsen niet erg ruim maar het kan allemaal net. Wij waren er met Pinksteren voor een lang weekend, het was er best gezellig druk. Door de service in het restaurant gaan wij niet meer terug, 1 man bediening in vol restaurant en meneer zelf bleef achter de bar staan kijken, alles duurde eeuwig en na meer dan een uur wachten op het toetje zijn we opgestapt en toen bleek het toetje plotseling klaar te staan, zo jammer. Hij had geen drukte verwacht dit weekend zei hij (met Pinksteren?) We hebben zo'n beetje alle RCN parken wel gehad maar deze restaurant service was een afknapper.

11mei La Roche Ardenne

Ruime camping aan een rivier, er zijn plaatsen direct aan het water en op veldjes. Sanitair verouderd. We stonden alleen op een strook aan het water tot er een mafkees stijf voor mijn neus ging staan terwijl er plek zat was. Heel irritant vinden wij dat. Fietsen was een beetje lastig daar zonder accuhulp maar we hebben wel gewandeld. Zijn ook naar het dorp geweest en met het treintje een tour gemaakt, na afloop bakkie leut gedaan met een heerlijk stuk taart bij de bakker.  La Roche-en-Ardenne is een stad aan de oever van de Ourthe in de Belgische provincie Luxemburg. De plaats trekt in het zomerseizoen veel toeristen. Er zijn veel mogelijkheden om te sporten: mountainbiken, kanovaren over de Ourthe en parapente. Het ligt in een bosrijke omgeving.
Het kasteel van La Roche-en-Ardenne ligt er boven de stad in de bocht van de Ourthe.

28juni Overdinkel

Camperplaats Skop'nboer, landelijk gelegen naast boerderij, fijne fietsomgeving, bijna in Duitsland. Behulpzame en geïnteresseerde beheerders, netjes en schoon, op zondagmorgen gratis broodjes aan de camperdeur. Wim en Coby zijn er ook dus het was weer gezellig.

16aug. Frankrijk

Zomervakantie 2019 (16aug-07sept) Frankrijk-Belgie-Nederland).

Vrijdag 16 aug 05.30uur de wekker zegt het is tijd om op te staan, je camper staat gereed voor vertrek. Zet koffie en maak je gereed voor een nieuw avontuur. Rond half zeven vertrekken we en omdat het nog bouwvak vakantie is zijn we Antwerpen al voorbij voordat we er goed en wel erg in hebben.  Zo bollen we lekker relaxt op Luxemburg aan, daar tanken we vol voor 1,22 de liter en nemen tax-free sigaretten mee voor Anne in Darbres. Om 15.00uur en 725km verder rijden we in Tournus de overnachting camping op, nieuwe beheerder nieuwe prijzen want we betalen nu 28euro voor 1 nachtje slapen en vieze toiletten dit keer.

Zaterdag 17 aug , we gooien de tank weer vol voor 1,67 de liter, na een apje met Anne in Darbres wijzigen we onze koers want de camping staat nog harstikke vol de komende dagen. We gaan nu eerst maar naar Le Puy le Vallee camping Le Bouthezard. Onderweg na een kleine omweg eten we in Tarare de lunch bij Mc.Donald.

Zondag 18 aug , na het ontbijtje gaan we het stadje Le Puy en Vallee bekijken, veel hoogte verschillen en smalle steegjes zorgen voor een mooie sfeer. Van hoog tot laag is alles zoals het ooit gebouwd is, we lunchen in het nieuwe gedeelte op een plein waar de hele week jeu de boules wedstrijden gehouden worden en waar ook campinggasten aan meedoen.  In de middag beklimmen we de Rocher et Chapelle Saint-Michel-d’Aiguilhe, een 82mtr hoog gelegen kerkje wat door aardverzakkingen rondom nu zo hoog staat en wat een prachtig uitzicht geeft over de omgeving. De kathedraal Cloitre et Ensemble wordt ook veel door pelgrims bezocht op hun pad naar Santiago.

Maandag / Dinsdag 19 / 20 aug, het regent en tussen de buien door doen we te voet wat boodschappen, verder vullen we de dagen met puzzelen en lezen, ook weleens lekker.

Woensdag 21 aug, vandaag willen we weer verder reizen naar de Ardeche maar eerst rijden we naar de plaatselijke Super-U markt, daar aangekomen ruik ik een sterke diesellucht en als ik uitstap zie ik het spoor al dat ons achtervolgt heeft. We gaan snel zonder boodschappen terug naar de camping omdat we daar schaduw hebben en eventueel een goede tolk hebben. We trekken dus nog een tweede spoor maar gelukkig zijn ze daar in Frankrijk nog niet zo mee bezig als hier in Holland. Onder de motorkap is het ook een natte diesel bende geworden en de boosdoener is duidelijk het dieselfilterhuis. Wist niet dat diesel zo vet was. We bellen de ANWB, het is 10uur en ze gaan het allemaal regelen, als ze meer weten sturen ze een sms met alle info. We gaan intussen naar het naast gelegen park en drinken onze koffie en koek op, gelukkig weer prachtig weer. Maar wachten duurt altijd lang, om 12uur vinden we het echter wel erg lang duren voordat er iets via sms verschijnt en we gaan weer bellen, etenstijd zeker want we komen er niet doorheen. 12.30uur weer bellen, nu krijgen we na 10 minuten wel iemand aan de lijn. Gek, maar ze weet direct wie we zijn en hoe en wat. Maar daar koop je dus niets voor, de boodschap is dat er helemaal niets met onze melding meer gedaan is, collega heeft foutje gemaakt en ze zegt het heel netjes (*) dat ze hier verschrikkelijk van baalt en verzoekt ons te blijven hangen zodat ze het direct probeert te regelen. En dat doet ze ook, alleen de berger die onze camper op moet komen halen die is intussen onderweg met een andere berging en die heeft nog heen en terug 2 uur nodig om bij ons te komen.  Rond 14.45uur komt de berger eraan en tegen 15.15uur staan we erop en gaan we richting de garage 80km verderop in Barnas, omdat we nu heel hoog staan moet hij heel ver omrijden om alle viaducten enz te omzeilen en komen we tegen 18.00uur aan bij de garage. En nu maar hopen dat ze nog iets kunnen doen anders moeten we daar op het terrein overnachten. Het nieuwe filter is gelukkig op voorraad en staat er binnen 7 minuten kant en klaar op, we kunnen dus weer verder. We betalen (281€) de garage voor filter en montage en na info bij garage in Holland blijkt dat we geen cent teveel hebben moeten betalen en dat hoor je weleens anders.

We appen naar Anne op Les Charmilles of er nog plaats is voor ons, en we kunnen nog komen, de receptie zou op ons wachten en we konden ook nog mee eten in het restaurant.  Eind goed al goed zullen we maar zeggen maar spannend was het weer wel.

Donderdag 22 aug, dagje niksen en genieten van de zon op de camping.

Vrijdag 23 aug, we wandelen het luie zweet eruit, 32graden en wij doen een route Mirabel, stevig  begin klimmetje maar verder een mooie route door glooiend landschap. Het charmante ardéchois dorpje Mirabel is een zeer gewaardeerde stopplaats onder de liefhebbers van sfeervolle dorpjes, met zijn klinkerstraatjes, stenen huizen en gewelfde doorgangen. Op de top van dit vestingdorpje, op de basaltklif, staat een vierkante toren van zwart basalten breuksteen met gordelbalken van wit kalksteen, overblijfselen van de middeleeuwse vestingen die hier vroeger stonden. Hier vandaan heb je een prachtig uitzicht over het plateau van Coiron, de vallei van Auzon en de Bas Vivarais!

Zaterdag 24 aug , te warm vandaag voor enige inspanning, we gaan alleen overeind voor een frietje en thats it.

Zondag 25 aug , heerlijk genieten van de zon en s’avonds eten in het restaurant op de camping waar Anne weer heerlijk voor ons kookt.

Maandag 26 aug , we nemen afscheid van Anne en de camping, 5 mooie dagen gehad. We gaan naar Villeneuve de Berg om boodschappen te doen maar kunnen nergens de camper parkeren, dan maar naar Saint Ettienne Font (Aubenas) daar is de parking wel groot genoeg. We rijden naar Rochecolombe waar volgens de kaart de grootste watervallen van de Ardeche zouden zijn, maar het kan door de droogte komen, wij zagen wel foto’s daar maar geen watervallen helaas.

De waterval van Rochecolombe kun je vanaf het hoogste en oudste gedeelte van het dorpje Rochecolombe al zien liggen. Dit spectaculaire stukje natuur is een van de mooiste watervallen van de Ardèche en omstreken, maar helaas...

Dan maar de Gorges d’Ardeche route rijden, blijft altijd mooi. Het is er niet druk en we kunnen rustig rijden en overal waar we willen kunnen we stoppen om de diep liggende Ardèche te bewonderen.  We trekken iets zuidwaarts naar La Roque sur Ceze camping Les Cascades, en de naam zegt het al, er liggen cascades in rivier de Ceze. Het charmante hooggelegen dorp La Roque-sur-Cèze, genesteld in het hart van de Provence gardoise en geklasseerd als één van de mooiste dorpen van Frankrijk, biedt een mooie bouwkundige eenheid. Getuige daarvan de overblijfselen van zijn kasteel, de romaanse kapel, de middeleeuwse brug die de Cèez overspant en pittoreske, geplaveide en hellende steegjes met mooie stenen huizen.

Dinsdag 27 aug , we wandelen via de cascades (en worden nog verrast met een telefoontje van kleindochter Naomi)  naar het dorp La Roque sur Ceze, een middeleeuws dorp, we genieten van een lekker ijsje en de mooie straatjes. Via de cascades wandelen we weer terug naar de camping waar we de route voor de volgende dag uitzoeken.

Woensdag 28 aug , via Ales rijden we naar Gevaudan waar een wolvenpark is met wolven uit verschillende continenten. De route erheen is heel mooi om te rijden, alles zit erin van laag naar hoog, veel groen, mooi uitzichten en goede wegen. Het wolvenpark is mooi maar ook wolven worden bij warm weer lui en bijna onzichtbaar dus geduld moet je wel hebben. Ook is er een roofvogel show op het park en boven de vallei vliegen heel veel gieren die ook heel dichtbij zitten in de kruinen van de bomen. De planning was om hier op de parking ook te overnachten maar het park is een heel nieuwe uitkijkpost enz aan het bouwen naast de parking en we willen ook niet om 7.00uur al gewekt worden door de heimachine.

We rijden dus door ri noorden over de A75 want in die ri wilden we toch al gaan, onderweg zoeken we iets op om te overnachten niet te ver van de snelweg af. Onderweg een vervelende piep om de paar minuten bij het controlepaneel, we zoeken de oorzaak tijdens het rijden maar helaas. Blijkt het later de stormmelder te zijn die naast het panel hangt. Het wordt Le Petit Bois, 15320 Ruynes-en-Margeride, hele fijne overnachtingscamping met ruim sanitair gebouw en broodjes service. De camping wordt wel steeds kleiner want ook hier rukken de huisjes op.

Donderdag 29 aug , we vertrekken na de koffie, de ochtend nevel is dan opgetrokken. We gaan naar Nevers waar we om 13.30uur aankomen op de camping aan de Loire oever met uitzicht op de Kathedraal Cathédrale de Saint-Cyr et Sainte-Julitte. Nevers ligt in een heuvelachtige omgeving op de rechteroever van de Loire aan de samenvloeiing met de Nièvre. 6 km stroomafwaarts mondt de Allier uit in de Loire bij Le Bec d'Allier. We doen een bakkie met een broodje, maken praatje met Zwitserse buurman en wandelen via de brug over de Loire naar de stad. Met een op de camping gekregen plattegrond bezoeken we het paleis en de grote Kathedraal van Nevers. Moe zakken we neer op een terras en drinken op de mooie vakantie. Bij de camper koken we nasi en het blijft nog tot laat lekker buiten.

Vrijdag 30 aug , vandaag naar St.Pere sur Loire, camping Le Jardin de Sully, ook weer aan de Loire. Onderweg komen we Wim en Coby tegen op de tolweg, die op weg zijn naar Spanje, hoe klein is Frankrijk?   We brengen een bezoek aan het Chateau de Sully sur Loire en eten kip met friet op de camping.

Zaterdag 31 aug , we zoeken de schaduw op met een wandeling door het bos wat aan de camping en de Loire grenst.

Zondag 01 sept , We gaan weer verder, nog even tanken en shoppen net boven Sully,  nu richting Reims. We belanden uiteindelijk in Bertrix waar we al eerder waren in de caravan tijd. We eten in het restaurant op de camping, wat we kregen was lekker maar het voorgerecht hebben we niet gekregen en stond wel op rekening. Het bestelde 2de drankje kwam ook niet zonder navraag aan de bar, en het nagerecht wel besteld is er ook bij ingeschoten.

Maandag 02 sept. We gaan naar Spa maar de camping die we op het oog hebben is op 1 sept al dicht gegaan. Dan maar op zoek naar een alternatief iets verder van Spa vandaan, het wordt Spa d’Dor in Sart Lez Spa. Vlakbij de camping een wegafsluiting en de Garmin truck kent maar 1 route, andere navi opgestart en die weet de omweg gelukkig wel te vinden. Gisteren waren hier nog 1200 gasten (en in het douche gebouw leek het wel of ze allemaal hun champoo hadden laten staan) i.v.m. de formule 1 race van Max Verstappen.

Dinsdag 03 sept , uitslapen, ontbijtje, koffie, en een wandelroute gedaan, ook nog een baantje gezwommen op de camping. Brrrrr.

Woensdag 04 sept , Jongste zoon en schoondochter zitten in Spa in hotel en komen dagje onze kant op, we drinken gezellig koffie bij de camper en rijden op Remouchamps aan voor een grotten bezoek. We moeten nog klein half uurtje wachten en pakken een snel terrasje. De grotten zijn wederom mooi, ze staan alleen zo goed als droog waardoor er geen bootjes kunnen varen en we de 700mtr terug moeten lopen door de grot. We gaan ook nog naar de stuwdam La Gileppe en gaan daar ook met de glazen buitenlift de 77,7mtr hoge toren op voor het uitzicht. S’avonds dineren we in Spa  in Brasserie L’Europe.

Donderdag 05 sept , Naar America, boerencamping de Sleng, parkachtig aangelegd, nieuw sanitair, aardige eigenaars. Dochter zit met haar gezin op park het Meerdal en vanmiddag gaat kleindochter klompjes schilderen, we gaan ze daar verassen. We eten lekker zelf gekookte nasi in het vakantiehuisje op het park. We zijn op de fiets en we kunnen dus lekker iets drinken.

Vrijdag 06 sept , Vandaag naar Overloon,  ZOO  staat vandaag op het programma, we gaan er met de camper heen. Een heel leuk park vooral voor de kinderen omdat je vaak heel dicht bij de dieren kunt komen. We gaan uit eten bij de Italiaan op het Meerdal park.

Zaterdag 07 sept , het zit er weer op, met gratis eitjes van de boer gaan we weer op huis aan. Het was een mooie vakantie met dipjes en hoogtepunten.