2023 Noorwegen, Nederland,

10 april 2023

Camping/cp de Schaapskooi in Drunen.

Het heeft/had veel geregend afgelopen weken en zonder rijplaten konden we niet op de plaats rijden.

Maar verder is het een hele mooi schone camping/cp, rust en ruimte, gelegen aan de Loonse en Drunense duinen.

We hebben er heerlijk gefietst en een dagje naar Heusden geweest op de fiets en daar de vesting rond gewandeld.

Voor de tijd van het jaar was de camping goed bezet, we gaan zeker nog eens terug, want de Drunense duinen zijn alle jaargetijden anders.

2mei2023 Noorwegen

Dinsdag, rond half negen vertrekken we, net voor de Duitse grens doen we een koffiestop. Er "parkeert" een vrachtwagen dubbel naast ons, blijkt dat zijn remmen vastgelopen zijn, met wat achteruit manoeuvreren komen we ertussen uit en we gaan weer.

Rustig op de weg en Hamburg is in zicht, daar is het een bouwput van onder tot boven aan de rondweg, jammer dat houd flink op. Gelukkig nog op tijd voor de spits begint.

Na Hamburg wordt het tijd voor een overnachtings plaats, we zijn over de helft vwb de boot naar Kristiansand. Camping Bistensee lijkt ons wel wat op internet, dat valt vies tegen maar voor een nachtje en we zijn zelfvoorzienend. Douchen met alleen een gordijntje is niet meer anno 2023 en hakenkruis op de toiletdeur zou ik er gelijk afgeschuurd hebben maar deze zat er al heel lang.

Woensdag 3mei.

Uitgerust vervolgen we onze route ri Flensburg en naar het topje van Denemarken, wat rijd Denemarken heerlijk bijna alles 3-baans en heerlijk rustig. Vroeg in de middag komen we al aan op de camping Hirtshals we kiezen zeezicht (dom want dat is veel duurder) en wandelen langs de zee/haven door Hirtshals. Weten we gelijk waar we morgen heen moeten rijden om bij de ferry vertrek pier te komen.

Donderdag 4mei.

Rond 9.30uur rijden we naar de incheck haven, dat gaat best snel en weldra staan we op het grote parkeerterrein in de wachtrij, mensen kijken enz. t'is even wachten maar om 12.15uur precies vertrekt de color line ferry naar Kristiansand voor een tocht van 3.30uur. Veel wind maar een lekker zonnetje dus we starten lekker buiten. We lunchen in een van de restaurants en bezoeken de diverse winkels en tax-free shop, ook pinnen we gelijk maar een paar Noorse kronen op de boot. Veel meer dan water zie je onderweg niet.

Bij aankomst is het wegkomen bij de pier een chaos omdat iedereen probeert een kortere route over de haven te vinden, maar ja je moet toch allemaal door dezelfde uitgang. Eindelijk op de nieuwe E39 gaat het ivm de beginnende spits ook niet echt snel. Bij Mandel gaan we eraf naar camper camping Sandnes waar we 2 nachten blijven staan. Een erg fijne doorgangscamping, veel nederlanders die hier hun 1ste nacht doorbrengen, we hebben er gewandeld en heerlijk niks gedaan.

Zaterdag 6mei.

Naar het zuidelijkste puntje van Noorwegen Lindesnes fyr, we tanken even en nemen gezonde broodjes mee voor de lunch. Lindesnes, een woest en ruig gebied met vuurtoren mooi uitzichtpunt, je mag hier ook overnachten op de parking en in het hoog seizoen wordt er ter plaatse brood gebakken. Lekker uitgewaaid zoeken we de luwte van de camper weer op. De vuurtoren kan bezichtigd worden en er is een museum. De ruige rotsen zijn uitdagend voor een wandeling.

De Manafossen waterval staat op ons reisschema, we volgen de E39 tot Vikesa daar gaan we binnendoor over 503. Na deze bijna een uur gevolgd te hebben staan we na een bocht plotseling voor een wegafsluiting en de Manafossen zijn nog niet bereikbaar vanwege de winterse nasleep. Lekker dan, weer dezelfde kant terug dus, blijkbaar een bordje gemist. Was wel een mooie "foute" route.

Dan maar door naar Stavanger, stadscamping Mosvangen gelegen aan een meer midden in de stad. Ziet er netjes uit en is zo goed als vol. Joker supermarkt 100mtr lopen en tot 22uur open, we kunnen dus lekkere verse spullen inslaan. De camping heeft prima sanitaire voorzieningen en een keuken waar je zelf kunt koken. Omdat het een stadscamping is kom je zonder pincode het toiletgebouw niet in, maar die krijg je bij aanmelding.

Zondag 7mei.

Het is mooi weer en we gaan gelijk maar wandelen naar de haven, ongeveer 2km wandelen door een rustig park en woonwijk. Gezellig bij de haven en er ligt een cruise schip met 3500 passagiers die daar allemaal rondhuppelen en plaatjes schieten. Bij de VVV kopen we met handen en voeten postzegels voor de hele maand, als dat gelukt is worden we verder aangesproken in het Nederlands, hij liep stage de hollandse grapjas. Omdat het zulk mooi weer is vandaag besluiten we om maar vandaag een fjord rondvaart te gaan doen naar de Preikestolen. Wat een prachtige middag hebben we op de boot gehad, 3,5uur de prachtigste uitzichten die je vanuit je camper niet dagelijks ziet. En op de boot ontmoeten we een in Goes geboren vrouw die het zeeuws niet verleerd is.

Maandag 8mei.

Stavanger heeft nog een oud stads gedeelte aan de haven, hier staan authentieke houten witte huisjes uit vervlogen tijden en nog bewoond. We maken dus weer de wandeling van de camping naar de haven en slenteren door de oude wijk Gamle Stavanger. Mooie huisjes in schril contrast met de grote cruise boot die overal boven de huisjes uit steekt.

Dinsdag 9mei.

Weer een reisdag, doel is richting omgeving Odda. Het idee was om via de nieuwe tunnel over de E13 te rijden, maar wat is er mooier dan via de eilanden met de veerpontjes over de E39 te gaan. Het is een beetje druilig weer en op de veerboot Mortavika valt de eerste "voor ons" Noorse regen. Half uurtje later staan we weer al aan de overkant Arsvågen ferjekai. Wat een mooie wegen en routes zijn er hier, de natuur is wonderlijk mooi. Water, bossen, fjorden, bergen, heuvels, achter elke bocht een nieuwe verassing.

De eilanden af meer naar het oosten wordt het steeds meer bergachtig gebied, je rijdt meestal wel door de dalen langs een van de vele meren, soms wat smalle stukjes maar altijd goed te doen. We moesten maar een keer stukje achteruit om een vrachtwagen te laten passeren en dat in 4 weken tijd. De tijd vliegt hier door de vele foto stops en de gematigde snelheden en we rijden in het Roldal naar de camping Seim voor een overnachting. Eenvoudige vlakke camping met rondom uitzicht op de bergen, supermarkt op 15minuten wandelen. De 2 duitse campers die we op Sandness en Stavanger gezien hebben komen ook weer aangereden, na een dag rijden in een groot land sta je toch weer naast elkaar.

Woensdag 10mei.

We vertrekken weer na een heerlijk rustige nacht, we gaan noordwaarts en komen langs de watervallen in Skarde, het water raast er momenteel naar beneden door de dooi periode.  Een stukje verderop zijn de Lattefossen watervallen, in drie brede stromen dendert het water naar beneden, bij het langsrijden ervan wordt je camper gewassen door het stuifwater zo dicht passeer je de waterval. Het water valt naast de weg en gaat er gelijk weer onderdoor de rivier in. Over natuur geweld geweld gesproken.

Odda is de eerst volgende wat grotere stad op de route, we passeren veel fruitboomgaarden die we hier niet verwacht hadden. In Odda zelf hebben we het snel gezien en rijden door richting Eidfjord waar de Voringsfossen waterval ligt, maar eerst nog een ander staaltje wegenbouwkunst. op de route kom je in een tunnel terecht, voor Noorse begrippen geen superlange maar wel een bijzonder, er liggen namelijk 2 echte rotondes in de tunnel, de TomTom zei neem op de rotonde de 2de afslag? En echt een rotonde in de tunnel, het lijkt alsof er een UFO geland is, helemaal in blauw UV licht met in het midden geen verhoging met bloemetjes maar een zuil van de rots waar de tunnel in ligt. En verderop nog een, knap gemaakt hoor.

Maar goed we gaan naar de Voringsfossen, de parking beneden ligt nog helemaal overhoop en dus rijden we naar boven naar het Fossli hotel, daar is een grote parking en kun je de waterval via bruggen van bovenaf bewonderen. Door de sneeuw is het betreden op eigen risico maar we hebben niet voor niets 2000km gereden. Volgens kenners de mooiste waterval van Noorwegen met een vrije val van 127mtr.

We vervolgen onze route westwaarts richting Voss en gaan over de  Hardangerbrua is een hangbrug over de Eidfjord, een zijtak van de Hardangerfjord in Noorwegen. De brug ligt tussen de gemeenten Ullensvang en Ulvik in de zuidwestelijke provincie Hordaland. De brug is onderdeel van het snelwegtraject tussen Bergen en Oslo en verving een tijdrovende veerbootverbinding over het fjord. De Hardangerbrug is de hangbrug met de langste overspanning in Noorwegen, en is de hangbrug met de langste overspanning wereldwijd die aan beide zijden direct uitkomt op een tunnel.

Bij zijn ingebruikname op 17 augustus 2013 stond de hangbrug qua overspanning op de tiende positie in de wereldranglijst. De totale lengte van de brug is 1.400 meter, de hoogte van de twee pylonen 200 meter, de grootste overspanning 1.310 meter. De doorvaarthoogte is 55 m. Dit verhindert de grootste cruiseschepen de fjord nog helemaal door te varen. De 20 m brede brug is ingedeeld in een rijbaan met twee rijstroken voor tweerichtingsverkeer en een aparte baan voor fietsers en voetgangers.

De brug is ook de langste wereldwijd met maar twee autorijstroken. De tunnels waar de brug op aansluit, de Vallaviktunnel en de Butunnel leiden beide tot een rotonde in de tunnel, vanwaar twee routes naar aparte uitgangen leiden. De Butunnel in Ullensvang op de zuidelijke kant is een nieuwe tunnel die van 2010 tot 2013 werd uitgeboord en waarvan de drie takken tot de centrale rotonde elk maar een paar honderd meter lang zijn. De Vallaviktunnel in Ulvik was een 7,5 km lange bestaande tunnel uit 1985 waar dicht bij een van de uitgangen ook een rotonde werd uitgehouwen en waar een nieuwe, derde route naar de tunnelmond aan het fjord gecreëerd.

Voss is voor ons een overnachtingsplaats, de camping wordt al vroeg aangegeven en is makkelijk bereikbaar, is normaliter rustig in park gelegen (nu waren ze een zwembad aan het verbouwen). Heel erg nette camping-Cp maar een nachtje is voldoende of je moet de stad en de kabelbaan willen bezoeken.

Donderdag 11mei.

Route Flam, wereld beroemd om zijn Flambahne (Trein reisjes tussen Bergen-Oslo), Flam heeft ondanks dat het ver van open zee ligt toch een echt fjord en er komen dan ook heel vaak grote cruise schepen aanleggen die 3500 passagiers loslaten op de treinen en souvenirs winkels. Wij staan op de camping 5minuten van het centrum met mooi uitzicht, doen een middagje rondkijken daar, eten een broodje aan het fjord en genieten van de zon op de terrassencamping. Morgen wandelen we naar de waterval verderop. Een uurtje trein het kortste traject kost 62euro pp. dat mogen de cruise gasten dan betalen, wij zien hetzelfde vanuit de camper.

Verderop ja, de Brekkefossen, via een rotspad (goed begaanbaar) worstelen we ons omhoog, wat is het heet vandaag maar met veel rust momentjes komen we aan bij de Brekkefossen een waterval nabij Flåm, gemeente Aurland in de provincie Noorse provincie Vestland.

Het water van de rivier Brekkeelvi valt over een hoogte van 100 meter naar beneden en eindigt in de Flåmselvi. De rivier Brekkeelvi wordt gevoed met smeltwater van de Ljosdalen en heeft een verval van meer dan 800 meter.

Stroomopwaarts op de Brekkeelvi bevindt zich een hoogvlakte met verschillende kleine meren welke na een warme periode en in de zomer veel smeltwater te verwerken krijgen. In deze periode zwelt de Brekkefossen op tot een zeer krachtige waterval.

En wie staan er op de camping weer boven ons...... Wie klein die Welt ist.

Zaterdag 13mei.

Fagernes op de gelijknamige camping, we missen de receptie bij het aanrijden en vragen beneden aan camperaars waar we moeten inchecken, gewoon boven bij de receptie dus die wij niet opgemerkt hadden. Dat gaan we dus eerst doen om daarna een mooi plekje aan het water te kiezen. We eten eerst een broodje om daarna het stadje in te wandelen want we hebben weer vers voer nodig en alcoholische drankjes die alleen in staatswinkels te koop zijn boven de 4,5% alc.

Na een rustige nacht en lekker ontbijtje, het is tenslotte moederdag vandaag, maken we een wandeling door de omgeving, uiteraard is er een waterval maar deze wordt gebruikt voor de opwekking van stroom. In het stadje zit een schoenmaker die jaren geleden meedeed aan het TV programma het roer om. Aangrenzend ligt nog een schiereiland wat we ook nog met een bezoek vereren. Een geslaagde dag en morgen gaan we weer verder.

Maandag 15mei.

Hokksund camping, bij aankomst gelijk al ruzie met de schilder van de receptie vlonder, maar ja er was geen afzetting en geen schilder toen we aankwamen dus wij vol goede moed naar de receptie over de vlonders die blijkbaar net geschilderd waren.

Gelukkig was het personeel achter de receptie een stuk vriendelijker, we konden zelf een plaats kiezen wat altijd wel fijn is. Er staat een super luxe sanitair gebouw waar je of je schoenen uitdoet of slofjes over je schoenen moet doen, en als je wilt wachten op je eega dan staat er een bankstel met leeshoek. Misschien wat overdreven maar voor een keer verwend worden allee.

We gaan om de hoek nog wat boodschappen doen en ook de Vinmonopolet wordt weer bezocht want de komende weken komen we niet in grotere plaatsen waar men wijn en rose verkoopt.

Dinsdag 16mei.

Onderweg stoppen we bij Heddal, hier staat de grootste Stavkirke van Noorwegen, een kerk volledig van hout met een rijke historie er is ook een museum en begraafplaats bij. De kerk wordt nog voor speciale diensten gebruikt, is gebouwd als katholiek en later is dat protestant geworden. De Stavkirke trek bezoekers van over de hele wereld. Bij binnenkomst in de hal gaan de vrouwen links en de mannen rechts naar binnen.

Rjukan Hytte-og, een camping met Nederlandse eigenaar, als we om 13.30uur bij de camping aanrijden is er helemaal niemand, camping helemaal leeg, receptie dicht. Ik loop een rondje over de camping of het wat is voor een nachtje als de eigenaar komt aangereden en zegt dat we een plekje mogen uitzoeken, hij komt na 16.00uur weer terug om in te checken, sanitair is open. Ruimte genoeg dus en we zoeken een vlakke plek en uitzicht op de Gausta berg die we morgen gaan bedwingen. De berg ligt nog helemaal onder de sneeuw, mooi uitzicht dus.  Het feit dat wij in het zicht van de weg staan trekt meer kampeerders aan en tegen dat het donker is staan er diverse overnachters. Wel een heerlijk rustige nacht gehad.

Woensdag 17mei.

Met de camper kunnen we tot 800mtr. omhoog op de Gausta, we parkeren lekker scheef zodat we er altijd weer tussenuit kunnen, en inderdaad stonden er auto's op de strook waarover wij weg moesten draaien. Vandaar gaat er een treintje door een grot steil omhoog naar 1830mtr. naar de Gaustatoppen. Het 1ste gedeelte rijd de trein nog zelf omhoog en na een overstap wordt de volgende trein omhoog getrokken. Hiervandaan kun je een zesde deel van Noorwegen zien bij helder weer, en dat was het. Er was eind april nog zoveel sneeuw gevallen dat men niet verwacht dat dit seizoen alle sneeuw van de top zal smelten. Er gingen veel skiers naar beneden, de laatste 30mtr omhoog hebben wij ivm geen sneeuw schoenen niet gedaan, maar genoten hebben we wel.

Het is nog vroeg in de middag en in Rjukan is alles gesloten omdat het een nationale feestdag is in Noorwegen en dat is ook te zien aan de vele in klederdracht gestoken bevolking, we gaan dus maar rijden op zoek naar een volgende camping of CP. Aan de rand van Rjukan hebben ze een waterval omgebouwd tot energie centrale, het water stroomt via grote pijpen naar het dal en in de pijpen wordt de stroom opgewekt, ernaast is een industrie museum. Maar voor we de CP bereiken rijden we nog een geweldig mooie route langs de Hardanger Vidda een natuurgebied van 8000vierk.km.  Als we denken een mooie camping gevonden te hebben blijkt deze nog gesloten te zijn, jammer want het zag er puik uit. Dan maar verder zoeken, 60km verderop zou een CP moeten zijn, adres is Rijksweg 9, maar die is 100km lang. Rond die tijd zien we een bordje CP staan het bos in, inderdaad een CP maar geen receptie? We rijden steeds verder over het bospad en er zijn links en rechts inderdaad camperplaatsen maar voor ons nog geen geschikte gezien. We besluiten om om te keren en terug naar de weg te gaan, maar het pad heeft diepe rijsporen en in het midden dus een verhoging, bij een inham zouden we moeten kunnen keren, in zijn achteruit en over het midden heuveltje, maar... helaas, over het heuveltje zakt de camper achterover en komt er een voorwiel 20cm van de grond, weg aandrijving. Sta je dan alleen in het bos, we bouwen van stenen en takken een bruggetje zodat het wiel grip-druk kan krijgen, dit mislukt de eerste keer omdat het wiel gelijk alles weg slipt en weer geen druk meer heeft. We weten nu dat het kan en bouwen een nieuwe brug en de passagier  komt boven het wiel aan de camper staan voor extra druk, het werkt hij krijgt grip en langzaam de sloot net gemist gaan we voorruit, niet meer omkeren en op hoop van zegen verder het bos in. En natuurlijk na 100mtr om de bocht zien we de snelweg alweer, hadden we maar gelijk door gereden en niet gekeerd.

We komen uiteindelijk terecht in Rysstad op camping Solvgarden, de camping ligt achter het hotel en het sanitair ligt onder het hotel, mooie grote plaatsen, goed sanitair, restaurant, supermarkt op loopafstand. We hebben hier 3 nachten gestaan, camper van binnen schoongemaakt, gewandeld, en veel gerust.

Zaterdag 20mei.

Evje, camping Oddestemmen, een edelsteen slijperij (vlgs de nederlandse eigenaar de enigste in Noorwegen) die al 50 jaar gerund wordt door een Nederlands paar. Helaas sukkelt hij met zijn gezondheid en kan hij niet meer slijpen, gelukkig is er nog wel veel voorraad in het winkeltje bij de receptie. Een simpele camping met grasplaatsen, sanitair is waarschijnlijk net zo oud als de eigenaar maar wel paar keer per dag gepoetst. In de omgeving kun je prima wandelen over de weg of door het bos, er is ook een steengroeve op ongeveer 1km. En door het bos kun je te voet naar Evje om boodschappen.

Dinsdag 23mei.

We verhuizen een paar km naar Hornnes camping Kilefjorden, onderweg nog een hele fraaie waterval gezien.

2 Hollandse dames hebben in 2022 de stoute schoenen aangetrokken en de Kilefjorden camping weer nieuw leven ingeblazen, er is nog veel werk aan de winkel maar hun handjes staan niet verkeerd. Sanitair gebouw is nieuw, blokhutten worden gerestaureerd, er wordt van alles geschilderd, er werden veel nieuwe planten aangeplant. De camping ligt een 50km van Kristiansand waar de ferry aankomt uit Denemarken dus bij aankomst of vertrek Noorwegen ideale 1ste of laatste overnachting in Noorwegen.

Vanaf de camping zijn leuke en soms spannende wandeltochten te maken, een was te spannend voor ons ongetrainde berg geiten en zijn we weer omgekeerd. De camping ligt aan een rivier die bij de camping heel breed wordt en zo aandoet als een meer met een eiland in het midden. Een klein zandstrandje met barbecue en zitjes maken het gezellig. Je kan er ook kano's huren en een wasje doen. Bij de receptie kun je brood bestellen, ijsjes, ook softijs enz. kopen.

We zijn een keer met de camper vanaf de camping naar Evje gereden om te shoppen.

Maandag 29mei 2de Pinksterdag.

Vandaag gaan we naar Kristiansand om de ferry naar Hirsthals te nemen, de ferry vertrekt om 16.30uur. Leuke anekdote bij de incheckbalie, de medewerker zei bij afgifte ticket "Pjet"  en bleef dit herhalen omdat wij het niet begrepen. En toen hij het woord aanwees bleek dat hij mijn voornaam probeerde te zeggen. Met de wind van achter zijn we 15minuten eerder dan gepland in Denemarken. Om 19.30uur meren we aan, een vlotte overtocht, op het gemakje warm gegeten, tax-free shop gedaan, beetje gewandeld op alle dekken, en boek en e-reader gelezen.

We rijden naar dezelfde camping in Hirtshals als op de heenreis voor de overnachting. Helaas vergeet ik s'morgens de pootjes in te draaien als ik van de blokken afrij, jammer maar dat wordt vernieuwen bij thuiskomst.

Dinsdag 30mei.

We gaan op huis aan, de planning is Holten daar staan Wim en Coby op de CP. Tot Hamburg loopt het op rolletjes, we zijn daar rond 13.45 als we stilstaan in de file en het is 16.45 als we onder Hamburg weer normaal kunnen gaan rijden. Dat wordt vandaag geen Holten meer. We belanden op Knaus camping in Oyten om 18.00ur, de receptie is nog wel open maar het is al sluitingstijd geweest, ze adviseert morgenochtend om 9uur te komen afrekenen dan is het 11euro goedkoper. Aardig van die mevrouw toch.

Woensdag 31mei.

Rond 12uur zijn we in Holten bij de COOP om boodschappen te doen want we gaan van de plaat eten op Lookerland met Wim en Coby. Even na 13uur zijn we op de CP Lookerland, het was nog een gezellige dag daar.

Donderdag 01juni.

Vandaag gaan we echt naar huis in Scherpenisse, we hebben een prachtige reis gemaakt naar en door Noorwegen, 4000km, 16 camping-CP gehad, 1400plaatjes gemaakt.

De Noorwegen reis zit erop.

Dinsdag 20juni.

We gaan een paar dagen naar CP Klarenbeek in de buurt van Loenen en Beekbergen. De recensies op NKC campercontact beloven heel wat. Op zich een mooie plek maar de auto's en landbouwvoertuigen komen als je rechts op de cp staat op 5mtr achter de struiken voorbij gescheurd. En de A50 hoor je zelfs in de camper nog. We hebben er weer heerlijk door de omgeving gefietst want het gebied eromheen is prima.

28juli

Kruytenburg Poortvliet

Landschapscamping op 500mtr van de Oosterschelde, en ja t'is maar 3km van ons huisadres. We hebben onze woning beschikbaar gesteld aan onze jongste zoon die aan het verbouwen is in zijn nieuwe woning en een paar weken uit de planning loopt.

De camping is groen en goed onderhouden, er is een kruidentuin, een sfeertuin, goed restaurant, wandelroutes, dorp te voet heel makkelijk te bereiken. Een windvlaag tijdens onze afwezigheid blies een windscherm van 40mtr verderop tegen onze camper, een deuk en een kras over bijna de hele zijkant is het gevolg. Maart 2024 hopen we dat het gerepareerd wordt.

Gideonse Serooskerke

Camping bij de boer, ruime plaatsen met veel privacy, heel veel kinderspeeltoestellen en rijdend speelgoed. Verse eieren rapen met de kleinkinderen en de boer ging rijden met kinderen in de tractorcabine.

Voor camper minder geschikt ivm ondergrond maar wij waren hier omdat de kinderen/kleinkinderen hier een weekje stonden.

Kruytenburg Poortvliet

we staan hier nog 2 weken en gaan dan weer naar huis.

12-09-2023 Eurocamping Vessem.

we stonden hier al eerder maar toen op de CP, nu gaan we op een comfort plus een paar dagen staan. Zeer groene camping velden met altijd sanitair in de buurt. Omgeving is bosrijk en veel goede fiets en wandelpaden, Vessem 5minuten fietsen.

26-09-2023 Erve Velpen de Lutte

Cp tegen het Lutterzand aan, prima plek voor fietsroutes, vlakbij Duitsland dus een dagje kasteel Bentheim konden we niet laten. Broer Wim en schoonzus Coby zijn er ook weer bij dus een gezellige boel en mooie routes gedaan. Nordhorn was ook een dagje waard op de fiets.

17-10-2023 Ermelo

Camping de Paalberg, een prachtige grote boscamping, ligt direct aan een grote heide.

Tis herfstvakantie dus er is nog veel bezet en open faciliteiten, het weer valt op 1 dag regen verder alles mee en we genieten van de herfst op de veluwe.

Wat is ons landje toch mooi.

Maak jouw eigen website met JouwWeb